PROTEİN TOZU HAKKINDA BİLİNMESİ GEREKENLER

PROTEİN TOZU HAKKINDA BİLİNMESİ GEREKENLER

 

PROTEİN TOZU NEDİR ?

PROTEİN TOZU HAKKINDA BİLİNMESİ GEREKENLER

 

Bu yazımızda, günlük hayatta herkesin sıkça duymaya başladığı ve artık herkesin hakkında doğru yanlış  bir takım bilgilere sahip olduğu protein tozunu anlatacağız. Protein tozu, pek çok çeşidi bulunan sporcu gıdaları (supplement) ürün grubunun en önemli ve en çok kullanılan alt türlerinden biridir. Başlıca  4 farklı protein tozu vardır. Bunlar; whey protein, kazein, soya proteini ve son olarak yumurta proteinidir. Eğer spor salonuna gidiyorsanız ve ya çevrenizde fitness vb sporlarla uğraşan birileri varsa bunlardan birini kesinlikle duymuşsunuzdur.Ve bu büyük ihtimalle whey proteinidir.

Dünya üzerinde en yaygın olarak tüketilen sporcu gıdalarından birisi olan whey protein ‘’peynir altı suyu’’ olarak Türkçe’ye çevrilmektedir. Çünkü bu toz su içerisinde çözünebilen bir süt proteinidir. Sütten üretilen peynirin altında biriken suda bol miktarda bulunduğu için "peynir altı suyu tozu" olarak geçerler. Bu tozların izole edilmiş çeşidinin %90 civarı saf proteindir. İçerisinde neredeyse hiç yağ, kolesterol veya laktoz bulunmaz ya da bazılarında bunlar, çok az miktarda bulunur. Bu tür tozların bir diğer avantajı, "tam protein" olarak bilinen yapıda olmalarıdır. Yani içerisinde, insanın diyetinde alması gereken 9 aminoasidin tamamı bulunur. Whey proteinin diğer özelliklerini maddeler halinde kısaca şöyle açıklayabiliriz;

     1. Protein çeşitleri arasında yapısı itibariyle en hızlı sindirilen proteindir.

     2. Antrenman öncesi ve sonrası alınan 25 gr whey proteininin kas protein sentezini arttırdığı ve kas yapılanmasını kolaylaştırdığı saptanmıştır.

     3. Sağlıklı bireylerde doğru miktarda kullanımın yan etkisi görülmemiştir.

     4. Whey proteini son dönemde dallı-zincirli amino asitlerin ( BCAA )içinden ön plana çıkan lösin miktarı açısından da soya proteini ve kazeine göre oldukça zengindir.

     5. Tekli kullanımda whey proteini, kazein proteini ve soya proteininden daha fazla kas kazanımı sağlamaktadır.

     6. Antrenmandan önce ve sonra alınan 40 gr üzeri whey proteininin kas kazanıma ekstra bir etkisi yoktur. Fazlası gereksiz olarak görülmektedir.

Ancak whey proteini hayvan proteini olduğu için, özellikle veganlar gibi et tüketmeyen insanlar, toz olarak soya tozunu tercih ederler. Soya proteini, soya içerisinde bulunan protein türüdür, pek çok yaygın kullanımı bulunsa da pek çok insanda alerjiye sebebiyet verebileceği için özellikle  üreticiler ve bu tür proteini ürünlerinde kullanan  firmalar tarafından genellikle içerikte bulunduğu konusunda uyarılar, ürün kutularında bulunmaktadır. Soya tozunun  tadı diğer tozlara göre hem daha kötüdür; hem de suda çözünmediği için pek işlevsel değildir. Ancak yine de iş  görecektir.

Kazein bahsetmek gerekirse. Sütün bileşenlerinden biri olan ve sütte %80 oranda bulunan kazein (kalan %20’si whey proteinidir) sindirimi ve emilimi çok yavaş olan bir proteindir. Farklı hayvan sütleri farklı oranlarda kazein proteini içermektedir ama günlük beslenmemizde kazein proteinini en çok inek sütünden alırız.İnek sütündeki kazein miktarı ortalama %2,63, koyun sütünde %4,5, keçi sütünde ise %3,1 oranındadır. Kazeinde %0,8 fosforik asit olduğu için fosfoprotein de denir. Kazein proteininin 1 gramında 1,84 mg. galaktoz, 1,11 mg. glukoz ve 0,53 mg. mannoz bulunur. Kazein proteininin en belirgin özelliği düşük pH seviyelerinde (örn. mide asidi) uzun süre çözünmeden kalabilmesidir. Kazein mide asidine maruz kaldığında pıhtılaşarak, yavaş ve uzun süreli amino asit salgılamaya başlar. Kazeinin sindirilmesi 7-8 saat sürdüğü için anti-katabolik etkisi ve kana karışma süresi whey proteinden kat kat fazladır. Genellikle uyku sırasında oluşabilecek katabolik etkilere  karşı  gece yatmadan önce hemen hemen 1 saat öne içilir.

Yumurta proteini ise yumurtanın beyazından elde  edilen proteindir. Yumurta akı, aminoasit bakımından oldukça zengin bir protein kaynağıdır.  Tüm proteinlerde olduğu gibi, yumurta proteini kas dokusunu yeniden  inşa etmekte ve onarmak için kullanılmaktadır.Ağırlıklı olarak atletler tarafından kullanılır.Yumurta proteini takviyeleri, daha katı gıdalar yiyerek daha fazla protein elde etmenizi sağlar. Yumurta pişirmekten ve günde 6 ve ya 7 kez yemektense tozu karıştırıp içmek daha kolaydır.

 

Etiketler: Supplement, protein, protein tozu, süt proteini, whey protein, et proteini, yumurta proteini, bodybuilding, fitness
Haziran 06, 2018
Listeye dön