Protein Tozu Nedir, Zararlı mı?

Protein Tozu Nedir, Zararlı mı?

Protein Tozu Nedir, Zararlı mı?

Peynir altı suyu proteini, dünyadaki en popüler takviyelerden biridir.

Ancak birçok sağlıklı faydalarına rağmen, Protein tozunun zararlı olduğu konusunda bazı tartışmalar olmaktadır.

Bazıları çok fazla peynir altı suyu proteininin böbreklere ve karaciğere zarar verebileceğini ve hatta osteoporoza neden olabileceğini iddia etmektedirler.

Bu makale, peynir altı suyu proteininin güvenliği ve yan etkilerinin kanıta dayalı bir incelemesini sunmaktadır.

Whey Protein Tozu nedir?

protein tozu nedir zarar lımıdır yan etkileri nelerdir

Whey Protein tozu (Peynir altı suyu proteini) popüler bir fitness ve beslenme takviyesidir.

Peynir yapım sürecinde sütten ayrılan sıvı olan peynir altı suyundan yapılır. Peynir altı suyu daha sonra süzülür, rafine edilir ve peynir altı suyu protein tozuna püskürtülerek kurutulur.

Üç ana peynir altı suyu proteini türü vardır. Aralarındaki temel fark, nasıl işlendikleridir.

  • Peynir altı suyu proteini konsantresi: Kabaca %70-80 protein içerir. Peynir altı suyu proteininin en yaygın türüdür ve sütten daha fazla laktoz, yağ ve mineral içerir.
  • Peynir altı suyu proteini izolatı: %90 veya daha fazla protein içerir. Daha rafinedir ve daha az laktoz ve yağ içerir, ancak aynı zamanda daha az faydalı mineral içerir.
  • Peynir altı suyu proteini hidrolizatı: Bu form önceden sindirime sahiptir ve vücudunuz tarafından daha hızlı emilmektedir.

Peynir altı suyu proteini, sporcular, fitness tutkunları ve kas yapmak veya kilo vermek isteyenler arasında popüler bir tercihtir.

Araştırmalar, iştahınızı azaltarak ve metabolizmanızı hızlandırarak egzersizlerin zorlu taraflarından kurtulmanıza, kas ve güç oluşturmanıza ve hatta kilo vermenize yardımcı olabileceğini gösteriyor.

Whey protein tozu aynı zamanda eksiksiz bir protein kaynağıdır, yani tüm gerekli amino asitleri içerir. Vücudunuz esansiyel amino asitleri üretemez, bu nedenle beslenmenizden yeterince almak önemlidir.

Peynir altı suyu proteinini sadece suyla veya beğendiğiniz bir sıvıyla karıştırarak alabilirsiniz.

Fakat Sağlığa faydalarına rağmen , bazı insanlar güvenliğinden endişe duymaktadır.

Bununla birlikte, peynir altı suyu proteini çoğu insan için güvenlidir ve protein alımınızı arttırmanın uygun bir yoludur.

Özet: Peynir altı suyu proteini genel olarak güvenlidir ve kas ve güç oluşturmanıza, kilo vermenize, iştahınızı azaltmanıza ve metabolizmanızı hızlandırmanıza yardımcı olabilir.

Sindirim Sorunlarına Neden Olabilir

Peynir altı suyu proteininin yan etkilerinin çoğu sindirimle ilgilidir.

Bazı insanlar peynir altı suyu proteinini sindirmekte sorun yaşar ve şişkinlik, gaz, mide krampları ve ishal gibi semptomlar yaşar.

Ancak bu yan etkilerin çoğu laktoz intoleransı ile ilgilidir.

Peynir altı suyu proteinindeki ana karbonhidrat laktozdur. Laktoz intoleransı olan kişiler, vücudunuzun laktozu sindirmek için ihtiyaç duyduğu laktaz enzimini yeterince üretmez.

Ayrıca, laktoz intoleransı inanılmaz derecede yaygındır ve dünya çapında insanların %75'ini etkileyebilmektedir.

Laktoz intoleransınız varsa, peynir altı suyu proteini izole olarak kullanmayı deneyin.

Peynir altı suyu proteini izolatı, peynir altı suyu proteini konsantresinden önemli ölçüde daha az miktarda yağ ve laktoz ile daha rafinedir. Laktoz intoleransı olan kişiler genellikle peynir altı suyu proteini izolatını güvenle alabilirler.

Alternatif olarak soya, bezelye, yumurta, pirinç veya kenevir proteini gibi süt ürünü olmayan bir protein tozunu deneyin.

Özet: Peynir altı suyu proteini, laktoz intoleransı olan kişilerde rahatsız edici semptomlara neden olabilir. Rahatsız edici semptomlar yaşıyorsanız, peynir altı suyu izole tozuna veya süt ürünü olmayan bir protein tozuna geçmeyi deneyin.

Bazı İnsanlarda Protein Tozu Alerjik Reaksiyon gösterebilir

Peynir altı suyu proteini inek sütünden geldiği için inek sütü alerjisi olan kişilerin buna alerjisi olabilir.

İnek sütü alerjisinin belirtileri arasında kurdeşen, kızarıklık, yüzde şişme, boğaz ve dilde şişme ve burun akıntısı veya tıkalı bir burun görülebilmektedir.

Bazı durumlarda, bir inek sütü alerjisi, ciddi, yaşamı tehdit eden bir alerjik reaksiyon olan anafilaksiyi tetikleyebilir.

Yine, yetişkinlerde inek sütü alerjisinin nadir olduğunu, ancak ciddi sonuçlara yol açabileceğini hatırlamakta fayda var.

Ayrıca, peynir altı suyu proteini alerjisi, laktoz intoleransı ile karıştırılmamalıdır.

Çoğu alerji, vücut bir proteine ​​​​bağışıklık tepkisi ürettiğinde ortaya çıkar. Bununla birlikte, intoleransa bir enzim eksikliği neden olur ve bağışıklık sistemini içermez.

İnek sütü protein alerjiniz varsa soya, bezelye, yumurta, pirinç veya kenevir proteini gibi süt ürünü olmayan bir protein tozu deneyin.

Belirtilerinizin alerjiden mi yoksa intoleranstan mı kaynaklandığından emin değilseniz, doktorunuza danışmanız en iyisidir.

Özet: İnek sütüne alerjisi olanlar peynir altı suyu proteinine de alerjisi olabilir. Bununla birlikte, yetişkinlerde inek sütü alerjileri çok nadirdir.

Kabızlık ve Beslenme Eksikliğine Neden Olabilir mi?

Kabızlık peynir altı suyu proteininin normal bir yan etkisi değildir.

Birkaç kişi için laktoz intoleransı, bağırsak hareketini yavaşlatarak kabızlığa neden olabilir.

Bununla birlikte, özellikle düşük karbonhidratlı bir diyetteyken, insanlar peynir altı suyu proteini lehine daha az meyve ve sebze yediklerinde kabızlık daha olasıdır.

Meyve ve sebzeler, yumuşak dışkı oluşturmaya yardımcı olan ve düzenli bağırsak hareketlerini destekleyen harika bir lif kaynaklarıdır.

Peynir altı suyu proteininin kabızlığa neden olduğundan şüpheleniyorsanız, yeterince meyve ve sebze tüketip yemediğinizi kontrol edin. Çözünür lif takviyesi almayı da deneyebilirsiniz.

Tam beslenme kaynaklarını, peynir altı suyu proteini ile değiştirmenin kötü bir fikir olmasının bir başka nedeni ise, besin eksikliği riskinizi artırabilmesidir.

Tam beslenme kaynakları , özellikle meyve ve sebzeler, besin açısından zengindir ve optimal sağlık için gerekli olan çeşitli mineralleri içerir.

Bu nedenle, peynir altı suyu proteini alırken dengeli bir diyet uygulamaya devam etmek önemlidir.

Özet: Diyetinizdeki meyve ve sebzeleri peynir altı suyu proteini ile değiştirirseniz, kabızlık ve besin eksiklikleri riski altında olabilirsiniz. Dengeli bir diyet yemek bu etkilere karşı koymaya yardımcı olabilir.

Peynir altı suyu proteini böbreklerinize zarar verir mi?

Yüksek proteinli bir besin tüketmek, böbreklerin içindeki basıncı yükseltebilir ve böbreklerin normalden daha fazla kan filtrelemesine neden olabilir.

Ancak bu, yüksek proteinli bir yemeğin böbreklere zarar verdiği anlamına gelmez.

Aslında, araştırmalar bunun normal bir bedensel tepki olduğunu ve genellikle bir endişe nedeni olmadığını göstermektedir.

Ayrıca, çok fazla proteinin sağlıklı insanların böbreklerine zarar verebileceğine dair hiçbir kanıt yoktur.

Örneğin, proteinin böbrekler üzerindeki etkileri üzerine 74 çalışmanın ayrıntılı bir incelemesi, sağlıklı insanlarda protein alımını kısıtlamak için hiçbir neden olmadığı sonucuna varmıştır.

Bununla birlikte, yüksek proteinli bir diyetin böbrek hastalığı olan insanlar için zararlı olabileceğine dair kanıtlar bulunmaktadır.

Araştırmalar, böbrek hastalığı olanlarda yüksek proteinli bir diyetin böbreklere daha fazla zarar verebileceğini göstermektedir.

Mevcut bir böbrek rahatsızlığınız varsa, peynir altı suyu proteininin sizin için iyi olup olmadığını doktorunuza danışmanız en iyisidir.

Özet: Sağlıklı insanlarda çok fazla proteinin böbreklere zarar verebileceğine dair bir kanıt yoktur. Bununla birlikte, mevcut bir böbrek rahatsızlığı olan kişiler, peynir altı suyu proteininin kendileri için uygun olup olmadığını doktorlarına danışmalıdır.

Karaciğerinize Zarar Verebilir mi?

Sağlıklı insanlarda çok fazla proteinin karaciğere zarar verebileceğini gösteren hiçbir kanıt yoktur.

Aslında, karaciğer kendini onarmak ve yağları karaciğerden yağları uzaklaştırmaya yardımcı olan moleküller olan lipoproteinlere dönüştürmek için proteine ​​​​ihtiyaç duyar.

11 obez kadın üzerinde yapılan bir çalışmada, 60 gram peynir altı suyu proteini takviyesi almak, karaciğer yağını dört hafta boyunca yaklaşık %21 oranında azaltmaya yardımcı oldu.

Ayrıca, kan trigliseritlerini yaklaşık %15 ve kolesterolü yaklaşık %7 oranında düşürmeye yardımcı oldu.

Bir vaka raporu, 27 yaşındaki bir erkeğin peynir altı suyu proteini takviyesi aldıktan sonra karaciğer hasarına maruz kalabileceğini ima etti.

Bununla birlikte, başka çeşitli takviyeler de alıyordu. Doktorlar ayrıca karaciğere zarar verebilecek anabolik steroidler alıp almadığından da emin değillerdi.

Binlerce insanın peynir altı suyu proteinini karaciğer problemi olmadan aldığı düşünüldüğünde, bu tek vaka peynir altı suyu proteininin karaciğere zarar verebileceğine dair yetersiz kanıt sağlamaktadır.

Her ne kadar yüksek protein alımı, kronik bir karaciğer hastalığı olan sirozlu insanlara zarar verebilir.

Karaciğer, protein metabolizmasının bir yan ürünü olan amonyak gibi kandaki zararlı maddeleri detoksifiye etmeye yardımcı olur.

Sirozda karaciğer düzgün çalışamaz. Bu nedenle yüksek protein alımı, kandaki amonyak seviyelerini artırabilir ve bu da beyne zarar verebilir.

Karaciğer hastalığınız varsa, peynir altı suyu proteini almadan önce doktorunuza danışın.

Özet: Sağlıklı insanlarda çok fazla proteinin karaciğere zarar verebileceğine dair bir kanıt yoktur. Bununla birlikte, karaciğer hastalığı olan kişiler, peynir altı suyu proteininin kendileri için güvenli olup olmadığını doktorlarına danışmalıdır.

Peynir altı suyu proteini osteoporoza neden olabilir mi?

Protein alımı ve kemikler arasındaki ilişki bazı tartışmalara yol açmıştır.

Çok fazla proteinin kalsiyumun kemiklerden sızmasına neden olabileceği ve içi boş ve gözenekli kemiklerle karakterize bir hastalık olan osteoporoz riskini artırabileceği konusunda bazı endişeler vardır.

Bu fikir, daha yüksek protein alımının idrarı daha asidik hale getirdiğini gösteren önceki çalışmalardan gelmiştir.

Buna karşılık, vücut bir tampon görevi görmek ve asidik etkileri nötralize etmek için kemiklerden daha fazla kalsiyum salacaktır.

Bununla birlikte, daha yeni araştırmalar, vücudun bağırsaktan kalsiyum emilimini artırarak kalsiyum kaybının etkilerine karşı koyduğunu göstermiştir.

36 çalışmanın analizinde, bilim adamları çok fazla protein almanın kemik sağlığı için kötü olduğuna dair hiçbir kanıt bulamadılar.

Aslında, daha fazla protein yemenin aslında kemik sağlığı için faydalı olduğu sonucuna vardılar.

Ayrıca, çeşitli araştırmalar, osteoporoza yatkın olan yaşlı kişilerin, güçlü kemiklerin korunmasına yardımcı olmak için daha fazla protein almaları gerektiği önerilmektedir.

Özet: Peynir altı suyu proteininin osteoporoza neden olabileceğine dair bir kanıt yoktur. Aslında, peynir altı suyu proteini hastalığı önlemeye yardımcı olabilir.

Protein Tozu Ne Kadar Almalısınız?

Peynir altı suyu proteini genellikle güvenlidir ve birçok kişi tarafından yan etkisi olmaksızın tüketilebilir.

Genellikle önerilen doz günde 1-2 ölçek (25-50 gram)'dır, ancak ürün üzerindeki servis talimatlarını izlemeniz önerilir.

Kullanım önerisinde fazlasını almak, özellikle zaten yeterince protein yiyorsanız, daha fazla fayda sağlama olasılığı düşük olacaktır.

Peynir altı suyu proteini aldıktan sonra şişkinlik, gaz, kramp veya ishal gibi rahatsız edici semptomlar yaşarsanız, peynir altı suyu proteini izole tozunu kullanarak deneyebilirsiniz.

Alternatif olarak soya, bezelye, yumurta, pirinç veya kenevir proteini gibi süt ürünü olmayan bir protein tozunu deneyin.

Özet: Önerilen günlük peynir altı suyu proteini dozu 1-2 kaşıktır (25-50 gram). Sindirim semptomlarından muzdaripseniz, peynir altı suyu proteini izolatı veya süt ürünü olmayan protein alternatifini deneyin.

Sonuç

Peynir altı suyu proteini güvenlidir ve birçok insan onu olumsuz etkiler olmadan alıp kullanabilir.

Bununla birlikte, laktoz intoleransı olanlarda sindirim semptomlarına neden olabilir ve inek sütüne alerjisi olanlarda buna alerjisi olabilir.

Yan etkiler yaşarsanız, peynir altı suyu proteini izolatı veya süt ürünü olmayan protein tozu alternatifleri deneyin.

Bu istisnalara rağmen, peynir altı suyu proteini piyasadaki en iyi takviyelerden biridir. Güç ve kas geliştirme, iyileşme ve kilo vermedeki faydalı rollerini desteklemek için çeşitli araştırmalara sahiptir.

Etiketler: Protein Tozu Nedir, Zararlı mı?, En iyi Protein tozu çeşitleri ve faydaları nelerdir ?
Haziran 05, 2021
Listeye dön