Kolajen Nedir? Ne işe Yarar?

Kolajen Nedir? Ne işe Yarar?

Kolajen Nedir ve Ne İşe Yarar?

Kolajen vücudunuzdaki en bol proteindir.

Cildinize yapı kazandırmak ve kanınızın pıhtılaşmasına yardımcı olmak gibi çeşitli önemli rolleri vardır.

Son yıllarda şampuan ve vücut losyonlarında besin takviyesi ve içerik maddesi olarak popülerlik kazanmıştır.

Yine de kolajenin ne olduğunu ve ne işe yaradığını merak edebilirsiniz. Bu makalede size bu önemli protein hakkında kapsamlı bir genel bakış sunacağız.

Kolajen nedir?

Kolajen, vücudunuzdaki en bol proteindir ve protein bileşiminin yaklaşık üçte birini oluşturur.

Kemiklerin, cildin, kasların, tendonların ve bağların ana yapı taşlarından biridir. Kolajen ayrıca kan damarları, kornealar ve dişler dahil olmak üzere vücudun diğer birçok yerinde bulunur.

Tüm bunları bir arada tutan "yapıştırıcı" olarak düşünebilirsiniz. Aslında kelime, yapıştırıcı anlamına gelen Yunanca “kolla” kelimesinden gelir.

ÖZET:Kolajen, kemikleriniz, cildiniz, tendonlarınız ve bağlarınız dahil olmak üzere vücudunuzun çoğuna yapı sağlayan bir proteindir.

Vücudunuzda hangi Tipler ne işe yarar?

En az 16 çeşit kolajen vardır. Dört ana tür tip I, II, III ve IV'tür.

İşte dört ana kolajen türüne ve vücudumuzdaki rollerine daha yakından bakalım:

  • Tip I. Bu tip, vücudunuzun kolajeninin% 90'ını oluşturur ve yoğun şekilde paketlenmiş liflerden oluşur. Deri, kemik, tendon, lifli kıkırdak, bağ dokusu ve dişlere yapı sağlar.
  • Tip II. Bu tür, daha gevşek bir şekilde paketlenmiş liflerden oluşur ve eklemlerinizi yastıklayan elastik kıkırdakta bulunur.
  • Tip III. Bu tip, kasların, organların ve arterlerin yapısını destekler.
  • Tip IV.  Bu tür, filtrasyona yardımcı olur ve cildinizin katmanlarında bulunur.

Yaşlandıkça vücudunuz daha az ve daha düşük kaliteli kolajen üretir.

Bunun gözle görülür belirtilerinden biri cildinizde, daha az sert ve esnek hale geliyor. Kıkırdak da yaşla birlikte zayıflar.

ÖZET:En az 16 çeşit kolajen vardır. Vücudunuzun her yerinde bulunur, yapı ve destek sağlar.

Kolajen üretimini artıran besinler

Tüm kolajen, prokollajen olarak başlar.

Vücudunuz iki amino asidi - glisin ve prolin - birleştirerek prokollajen yapar. Bu işlemde C vitamini kullanılır.

Aşağıdaki besinlerden bol miktarda aldığınızdan emin olarak vücudunuzun bu önemli proteini üretmesine yardımcı olabilirsiniz:

  • C Vitamini Turunçgillerde, dolmalık biberlerde ve çileklerde çok miktarda bulunur.
  • Proline Yumurta beyazı, buğday tohumu, süt ürünleri, lahana, kuşkonmaz ve mantarlarda büyük miktarlarda bulunur.
  • Glisin Tavuk derisi ve jelatinde büyük miktarlarda bulunur, ancak glisin ayrıca protein içeren çeşitli yiyeceklerde bulunur.
  • Bakır Sakatatlar, susam tohumları, kakao tozu, kaju fıstığı ve mercimekte büyük miktarlarda bulunur.

Ek olarak, vücudunuzun yeni proteinler yapmak için gerekli amino asitleri içeren yüksek kaliteli proteine ​​ihtiyacı vardır. Et , kümes hayvanları, deniz ürünleri, süt ürünleri, baklagiller ve tofu , mükemmel amino asit kaynaklarıdır.

ÖZET:Kolajen üretmeye yardımcı olan besin maddelerinden dördü C vitamini, prolin, glisin ve bakırdır. Ayrıca yüksek kaliteli protein tüketmek vücudunuza ihtiyaç duyduğu amino asitleri verir.

Kolajene zarar veren şeyler

Belki de aşağıdaki kolajeni yok eden davranışlardan kaçınmak daha da önemlidir:

  • Çok fazla şeker ve rafine karbonhidrat yemek. Şeker, kolajenin kendi kendini onarma yeteneğini engeller. İlave şeker ve rafine karbonhidrat tüketiminizi en aza indirin.
  • Çok fazla güneş ışığı almak. Ultraviyole radyasyon, kollajen üretimini azaltabilir. Aşırı güneşe maruz kalmaktan kaçının .
  • Sigara içmek. Sigara kollajen üretimini azaltır. Bu, yaraların iyileşmesini bozabilir ve kırışıklıklara neden olur.

Lupus gibi bazı otoimmün bozukluklar da kolajene zarar verebilir.

ÖZET

Vücudunuza zarar veren davranışlardan kaçınarak kollajeni korumasına ve korumasına yardımcı olabilirsiniz. Bunlar arasında aşırı miktarda şeker yemek, sigara içmek ve güneş yanığı olmak yer alır.

Doğal besin kaynakları

Kolajen, hayvansal gıdaların bağ dokularında bulunur. Örneğin, tavuk ve domuz derisinde büyük miktarlarda bulunur.

Özellikle zengin kaynağıdır kemik suyu tavuk ve diğer hayvanların kemikleri kaynar yapılır.

Jelatin temelde pişirilmiş kolajendir, bu nedenle onu üretmek için gereken amino asitler bakımından çok yüksektir.

Bununla birlikte, kolajen bakımından zengin gıdalar tüketmenin vücudunuzdaki bu proteinin düzeylerini gerçekten artırıp artırmadığı konusunda tartışmalar var.

Protein yediğinizde, amino asitlere ayrılır ve sonra yeniden birleştirilir, böylece yediğiniz kolajen doğrudan vücudunuzda daha yüksek seviyelere dönüşmez.

ÖZET:Kemik suyu, jelatin, tavuk derisi  gibi hayvansal ürünler kollajen bakımından çok yüksektir.

Kolajen takviyelerinin faydaları

Hidrolize kollajen (kollajen hidrolizat) ve jelatin olmak üzere iki tür takviye popülerlik kazanıyor. Jelatin, kolajen pişirildiğinde oluşur.

Bunlar zaten büyük proteini vücutta daha kolay emilen daha küçük peptitlere ayırmıştır.

Kolajen takviyeleri üzerine çok fazla çalışma yok, ancak var olanlar aşağıdaki alanlarda fayda vaat ediyor:

  • Kas kütlesi. Rekreasyonel olarak aktif erkeklerde yapılan bir 2019 çalışması, kollajen peptit takviyeleri ve kuvvet antrenmanı kombinasyonunun kas kütlesini ve gücünü plasebodan daha fazla arttırdığını gösterdi.
  • Artrit. Bir 2017 hayvan araştırması, travma sonrası osteoartritli (PTOA) farelere kolajen takviyesi vermenin etkilerine baktı. Sonuçlar, takviyenin hastalığın gelişimi ve ilerlemesinde koruyucu bir rol oynayabileceğini gösterdi.
  • Cilt elastikiyeti. Takviye alan kadınlar, bir 2019 çalışmasında cilt görünümünde ve elastikiyetinde iyileşmeler gösterdi. Kolajen ayrıca çizgi ve kırışıklıkları en aza indirerek cildin görünümünü iyileştirmek için topikal tedavilerde de kullanılır.

Bazı alternatif tıp pratisyenleri, bağırsak sendromunu tedavi etmek için kolajen takviyeleri kullanılmasını da savunmaktadır.

ÖZET:Araştırmalara göre, takviye edici kolajen, cilt dokusunu ve kas kütlesini iyileştirmenin yanı sıra osteoartrit ağrısını azaltmaya yardımcı olabilir.

Güvenlik ve yan etkiler

Jelatin takviyelerinin potansiyel yan etkileri arasında kalıcı hoş olmayan bir tat ve ağırlık ve mide ekşimesi hissi bulunur.

Ayrıca, takviyenin kaynağına alerjiniz varsa, alerjik reaksiyonunuz olabilir.

ÖZET:Hiçbir önemli yan etki raporu yoktur. Bununla birlikte, kolajene alerjiniz varsa alerjik reaksiyonunuz olabilir.

Kullanım Şekilleri

Kolajen peptit, gıdalara kolayca dahil edilebilen bir toz halindedir.

Peptit formu jel oluşturmaz, bu yüzden onu smoothies, çorbalar veya unlu mamuller ile dokularını etkilemeden karıştırabilirsiniz.

Ev yapımı jöle veya sakız yapmak için jelatini kullanabilirsiniz.

Takviyeleri düşünürken, yüksek kaliteli bir kaynak aramalısınız. Balık derisinden yapılan deniz kollajeni de mevcuttur.

ÖZET:Takviyeleri hap veya toz halinde bulabilirsiniz. Toz, yiyeceğe kolaylıkla eklenebilir.

Diğer Kullanım Alanları

Kolajenin gıdalardan ilaca ve üretime kadar birçok kullanımı vardır.

Binlerce yıldır yapıştırıcı oluşturmak için kolajen kullanıldı. Bugün hala müzik aletleri için teller oluşturmak için kullanılıyor.

Gıdalarda, kolajen jelatin oluşturmak için ısıtılır. Tıp alanında, plastik cerrahide dolgu maddesi olarak ve ciddi yanıklarda pansuman olarak kullanılır.

ÖZET:Kolajen, yanıklarda pansuman ve müzik aletleri için tellerin üretimi dahil olmak üzere birçok kullanıma sahiptir.

Dip Not:

Kolajen, vücudun birçok bölgesi için yapı sağlayan önemli bir proteindir.

İlginç bir şekilde, yediğiniz yiyecekler ve besinler vücudunuzun bu proteini yapmasına yardımcı olabilir.

Alternatif olarak, kolajen takviyeleri faydalı olabilir. Bazı ön çalışmalar, cilt kalitesini, kas fonksiyonunu iyileştirebileceklerini ve osteoartrit ile ilişkili ağrıyı azaltabileceklerini göstermektedir.

Etiketler: Kolajen Nedir? Ne işe Yarar?, kolajen tipleri Nelerdir?
Ekim 09, 2020
Listeye dön