ZMA Testosteronu Artırır mı ve Güvenli mi?

ZMA Testosteronu Artırır mı ve Güvenli mi

ZMA Testosteronu Artırır mı ve Güvenli mi?

Çinko magnezyum aspartatın kısaltması olan ZMA, fitness camiasında popüler bir ek gıda takviyesidir.

Üç bileşen içerir: çinko, magnezyum ve B6 vitamini.

ZMA'nın artan testosteron seviyelerini içeren performans ve kas kütlesi oluşturmak için çeşitli sağlık yararları olduğunu iddia edilmektedir. Ancak, bu alandaki araştırmalar karışık sonuçlar göstermektedir.

Bu makale, ZMA'nın testosteronu artırıp artırmadığını ve güvenli olup olmadığını açıklar.

ZMA nedir?

ZMA, sporcuları, vücut geliştiricileri ve fitness tutkunlarını hedefleyen bir besin takviyesidir.

Çeşitli form ve dozlarda aşağıdaki bileşenleri içerir:

  • Çinko: çinko monometiyonin, çinko aspartat veya çinko oksit olarak
  • Magnezyum: magnezyum aspartat, magnezyum oksit veya magnezyum sitrat olarak
  • B6 Vitamini (piridoksin)

Bu vitaminler ve mineraller sağlığınızda hayati rol oynar, metabolizmanızı, sindiriminizi, kas sağlığınızı ve bağışıklığınızı destekler ve vücudunuzdaki iletişime yardımcı olur.

Bazı üreticiler, D3 vitamini, folat, teanin, 5-HTP, kediotu kökü, Tribulus terrestris, melatonin ve diğer çeşitli bileşenler gibi ZMA ürünlerinde başka vitaminler, mineraller veya amino asitler ilave etmektedirler.

Üreticilerin ZMA'nın bu alanlarda yardımcı olabileceğini iddia ettiği gibi, insanlar testosteronu artırmak, iyileşmeye yardımcı olmak, uyku kalitesini iyileştirmek, bağışıklığı artırmak ve kas ve güce yardımcı olmak gibi çeşitli nedenlerle alırlar.

Yine de, ZMA'nın sağlık ve performans yararlarını destekleyen sınırlı araştırmalar var.

ÖZET: ZMA, çinko, magnezyum ve B6 vitamini içeren bir vitamin ve mineral takviyesidir. Çoğu insan kas iyileşmesine ve performansına yardımcı olmak için ZMA alır, ancak bu alandaki araştırmalar sınırlıdır.

Testosteron üzerindeki etkileri

Birçok sporcu, vücut geliştiricisi ve fitness tutkunu testosteronu artırmak için ZMA kullanıyor.

Bununla birlikte, ZMA ve testosteron üzerine yapılan araştırmalar, bazı çalışmalar testosteronu artırabileceğini gösterirken, başka çalışmalar hiçbir etki bulamadılar. ZMA ile ilgili araştırmaların çoğunun oldukça eski ve modası geçmiş olduğu belirtilmelidir.

2000 yılında 27 kolej futbolcusu üzerinde yapılan 8 haftalık bir çalışma, günlük bir ZMA takviyesi almanın serbest testosteronu %33,5 ve insülin benzeri büyüme faktörü 1 (IGF-1) seviyelerini %3,6 oranında önemli ölçüde artırdığını gözlemledi. Ayrıca, kas gücünü ve fonksiyonel gücü geliştirdiği izlendi.

Bu çalışmanın dışında, diğer araştırmalar ZMA'nın testosteronu artırdığını bulamadı.

Örneğin, direnç eğitimi almış 42 erkekte 2004 yılında yapılan 8 haftalık bir çalışma, ZMA takviyesinin serbest veya toplam testosteronu artırmadığını buldu. Ayrıca ZMA, egzersiz performansını veya vücut kompozisyonunu iyileştirmedi.

Benzer şekilde, 14 sağlıklı erkekte yapılan bir araştırma, 56 gün boyunca günlük bir ZMA takviyesi almanın serbest veya toplam testosteron düzeylerini yükseltmediğini buldu.

Bireysel olarak, bazı araştırmalar çinko takviyesinin eksikliği olan kişilerde veya düşük testosteron düzeyi olan erkeklerde testosteron düzeylerini artırmaya yardımcı olabileceğini düşündürmektedir. Yine de, bu sağlıklı erkekler için geçerli değil.

ÖZET: ZMA, çinko içeriği nedeniyle çinko eksikliği veya düşük testosteron seviyeleri olan erkeklerde testosteronu artırabilir. Bununla birlikte, çoğu araştırma, sağlıklı bireylerde testosteronu artırmayacağını da öne sürmektedir.

Diğer faydaları

Çoğu araştırma, ZMA'nın sağlıklı bireylerde testosteronu artıracağını önermese de, başka faydalar da sunabilir.

Uyku kalitesini iyileştirebilir

Birçok insan uyku kalitesini artırmak için ZMA'yı uykuya yardımcı olarak alır.

Bunun nedeni çoğunlukla çinko ve magnezyum kombinasyonudur.

Araştırmalar, çinko takviyesinin uyku kalitesini artırmaya yardımcı olabileceğini, magnezyum ise parasempatik sinir sisteminizi etkinleştirmeye yardımcı olduğunu ve bu da uykuya dalmadan önce beynin ve vücudun rahatlamasına yardımcı olduğunu gösteriyor.

Magnezyum , uyku-uyanıklık döngülerinizi düzenleyen ve sinir aktivitesini yavaşlatmada rol oynayan gama-aminobütirik asit (GABA) reseptörlerine bağlanan bir hormon olan melatoninin düzenlenmesine yardımcı oluyor gibi görünmektedir.

Uykusuzluk çeken 43 kişide yapılan 8 haftalık bir çalışma, yatmadan önce çinko, magnezyum ve melatonin kombinasyonunun alınmasının, plasebo tedavisine kıyasla uyku kalitesini iyileştirdiğini ve uyku süresini azalttığını buldu.

Bağışıklığı destekleyebilir

Çinko, magnezyum ve B6 vitamini bağışıklığı desteklemeye yardımcı olabilecek özelliklere sahiptir.

Çinko, bağışıklık hücrelerinin gelişimi ve sağlıklı hücre sinyalleri için önemlidir, bu nedenle diyette çinko eksikliği bağışıklık sisteminizin tepkisini bozabilir.

Araştırmalar, çinko takviyesinin yara iyileşmesine yardımcı olabileceğini, enfeksiyon riskini azaltabileceğini, bağışıklık tepkisine yardımcı olabileceğini ve soğuk algınlığı ile savaşmaya yardımcı olabileceğini düşündürmektedir.

Magnezyum takviyesinin, C-reaktif protein (CRP) ve interlökin 6 (IL-6) gibi inflamatuar belirteçleri azalttığı çalışmalarda gösterilmiştir. Araştırmalar, bir magnezyum eksikliğini kronik inflamasyona bağlamış olsa da.

B6 Vitamini, vücudunuzun enfeksiyonlarla savaşmak için gerekli antikorları üretmesine yardımcı olur. Araştırmalar, B6 vitamini eksikliğinin bağışıklık sistemini zayıflatabileceğini öne sürmektedir.

Bununla birlikte, şu anda, bağışıklığı artırmaya yardımcı olmak için çinko, magnezyum ve B6 vitamini kombinasyonu hakkında herhangi bir çalışma bulunmamaktadır.

ÖZET: ZMA takviyelerinde çinko ve magnezyum kombinasyonu uyku kalitesini iyileştirmeye yardımcı olabilir. Ayrıca çinko, magnezyum ve B6 vitamini bağışıklık sisteminin sağlığında hayati rol oynadığından, ZMA takviyesi bağışıklık sağlığını destekleyebilir.

Kullanımı ve öneriler

ZMA'nın testosteron üzerindeki etkilerini inceleyen sınırlı araştırma bulunmaktadır.

Çoğu çalışma, takviyelerde bulunan miktarlara benzer şekilde aşağıdaki dozu kullanır:

  • Çinko: 30 mg veya Günlük Değerin (GD) %273'ü
  • Magnezyum: 450 mg veya günlük değerin %107'si
  • B6 Vitamini: 10–11 mg veya GD'nin %588–647'si

Mevcut araştırmalar, ZMA ile takviyenin testosteronu artırdığını açıkça göstermediğinden, bu amaç için önerilmeden önce daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.

Bununla birlikte ZMA, uyku kalitesini artırarak ve bağışıklığa yardımcı olarak sağlığınızın diğer alanlarına da yardımcı olabilir.

ZMA satın almak isterseniz eprotein.com.tr online mağazamızdan, Türkiye’nin her noktasına gönderilmek üzere ve İstanbul çekmeköy şubemizden çeşitli markalarda temin edebilirsiniz.

Çoğu ZMA takviyesi, yukarıda listelenen miktarlara benzer şekilde alınabilir. Bu, erkekler için üç ZMA kapsülü veya üç kaşık ZMA tozu almaya eşittir. Bununla birlikte, kadınlara tipik olarak iki kapsül veya iki ölçek toz almaları tavsiye edilir.

Çoğu üretici, ZMA'yı yatmadan yaklaşık 30-60 dakika önce aç karnına almanızı önerir. Bu durum çinko, magnezyum ve B6 vitamininin diyetinizdeki diğer besinlerle etkileşime girmesini önler.

ÖZET: ZMA takviyeleri genellikle erkekler için üç, kadınlar için iki kapsül veya ölçek olarak toz önerir. Kulanım etiketinde tavsiye edilenden fazlasını almaktan kaçının.

Güvenlik ve yan etkiler

Bugüne kadar, ZMA ile ilgili hiçbir yan etki bildirilmemiştir.

Bununla birlikte, ZMA, aşağıdaki gibi yan etkilere neden olabilen çinko, magnezyum ve B6 vitamini ayrı besin maddelerinin orta ila yüksek dozlarını içerir.

  • Çinko: mide bulantısı, kusma, iştahsızlık, mide krampları, ishal ve baş ağrıları; Ayrıca aşırı çinko alımı bakır eksikliğine neden olabilir.
  • Magnezyum: ishal, mide bulantısı, mide krampları ve kusma
  • B6 Vitamini: Ellerde veya ayaklarda ağrı veya uyuşukluk ve sinir hasarı

Yine de, bu yan etkiler, etikette önerilen dozlarda olası değildir.

Çinko, magnezyum ve B6 vitamini, antibiyotikler, anti-epileptik ilaçlar, teofilin, bifosfonatlar, diüretikler (su hapları), penisilamin, proton pompa inhibitörleri ve çeşitli tansiyon ilaçları gibi çeşitli ilaçlarla etkileşime girebilir.

Tüm diyet takviyelerinde olduğu gibi, herhangi bir olumsuz etki durumunda ZMA'yı almadan önce sağlık uzmanınızla konuşmanız önemlidir.

ÖZET: ZMA, standart dozlarda nispeten güvenlidir, ancak çok yüksek dozlarda yan etkilere neden olabilir. Herhangi bir diyet takviyesinde olduğu gibi, ZMA'yı almadan önce sağlık uzmanınızla konuşun.

Sonuç

ZMA, çinko, magnezyum ve B6 vitamini içeren bir besin takviyesidir.

ZMA ve testosteron üzerine yapılan araştırmalar karışık sonuçlar gösteriyor, ancak çoğu araştırma, ZMA'nın sağlıklı erkeklerde testosteronu artırmayacağını öne sürüyor. Çinko eksikliği veya düşük testosteronu olan erkeklerde ZMA, çinko içeriği nedeniyle testosteronu artırabilir.

Testosteronun yanı sıra, ZMA uyku kalitesini artırabilir ve bağışıklığa yardımcı olabilir. Bu nitelikler, sporcular, vücut geliştiriciler ve fitness tutkunları dahil olmak üzere birçok kişiye fayda sağlayabilir.

Önerilen dozda alındığında genellikle güvenlidir. Herhangi bir diyet takviyesinde olduğu gibi, almadan önce sağlık uzmanınızla konuşun.

Etiketler: ZMA Testosteronu Artırır mı ve Güvenli mi?
Kasım 04, 2021
Listeye dön