Betaine Nedir? Ne işe Yarar?

Betaine Nedir Ne işe Yarar

Betaine, kalp hastalıklarıyla savaşma, vücut kompozisyonunu iyileştirme ve kas kazanımı ile yağ kaybını artırmaya yardımcı olma konusunda potansiyel faydaları olduğu gösterilen bir amino asittir . Bunun çoğunlukla vücutta protein sentezini teşvik etme yeteneğinden kaynaklandığı düşünülmektedir.

Daha önce hiç betain duymadın mı? Trimetilglisin olarak da bilinir, son zamanlarda takviyelerde daha popüler hale geliyor ancak aslında yeni keşfedilen bir besin değil.

Uzun bir süredir kalp hastalığını önleme üzerindeki olumlu etkileri araştırılmış olsa da, betain, egzersiz odaklı ve enerji takviyeleri, protein tozları ve egzersiz performansını ve vücut kompozisyonunu iyileştirmeye yönelik diğer ürünlere ancak son zamanlarda daha sık dahil edildi.

Betain Nedir?

Betain, bir trimetilglisin ve besin kolinin türevidir. Başka bir deyişle kolin, betain için bir “öncül”dür ve vücutta sentezlenebilmesi için mevcut olması gerekir.

Amino asit glisin ile kombinasyon halinde kolin tarafından oluşturulur.

Folat  ve  B12 vitamini de dahil olmak üzere bazı B vitaminleri gibi betain de “metil donörü” olarak kabul edilir. Bu, vücuttaki karaciğer fonksiyonuna, detoksifikasyona ve hücresel işleve yardımcı olduğu anlamına gelir.

En önemli rolü vücudun yağları işlemesine yardımcı olmaktır.

Ek formda betain ne için kullanılır? Muhtemelen betain'in en kapsamlı araştırılan faydası, kandaki amino asit homosisteinin metionine dönüşümünü desteklemesidir.

Amino asitler birçok vücut fonksiyonları için gerekli olan kritik bileşikler olmalarına rağmen, çalışmalar gösteriyor potansiyel plak birikimini geliştirme ve kondisyon olarak adlandırılan ateroskleroz (arter tıkanması) yol açan, yüksek homosistein düzeyleri kan damarları için zararlı olabilir.

Sağlık yararları

1. Kalp Sağlığını Destekler 

Betain en çok, kalp hastalığı riskinin düşürülmesiyle doğrudan ilişkili olan plazma homosistein düzeylerini düşürmeye yardımcı olmasıyla bilinir. Yüksek bir homosistein düzeylerinin kardiyovasküler hastalık için potansiyel bir risk faktörüdür, ancak çalışmalar önermek bu durum normal betain takviyesi yoluyla azaltılabilir.

15 μ mol/L' den yüksek yüksek plazma homosistein seviyeleri, yetişkin popülasyonun tahmini yüzde 5'inde ve kardiyovasküler hastalığı ve inme olanların yüzde 50'sinde mevcuttur.

Göre bir 2013 çalışma için “en az 4 g / plazma homosistein düşürebilir 6 hafta en az betain gün takviyesi.”

Betain, yüksek homosistein nedeniyle arterlerin sertleşmesi ve tıkanmasıyla mücadeleye yardımcı olarak kalp krizi, felç ve diğer kalp durması ve kalp hastalığı riskini azaltmada faydalı olabilir.

2. Anti-inflamatuar Etkileri Vardır

Yeni araştırmalar, betain'in obezite, diyabet, kanser ve Alzheimer hastalığı dahil olmak üzere çok sayıda hastalığa karşı koruma sağlayan anti-inflamatuar işlevlere sahip olduğunu gösteriyor. Koruyucu etkileri kısmen oksidatif strese karşı savunma yapan, inflamatuar yanıtları inhibe eden, enerji metabolizmasını düzenleyen ve apoptozu hafifleten kükürt amino asit metabolizmasındaki rolünden kaynaklanmaktadır.

3. Kas Kütlesini Geliştirmeye Yardımcı Olabilir 

Klinik çalışmalardan elde edilen araştırmalar karışık ve insanlarda biraz sınırlı olsa da, devam eden betain takviyesinin yağ (adipoz) kütlesini azalttığı ve hayvan çalışmalarında ve seçici insan çalışmalarında kas kütlesini arttırdığı gösterilmiştir.

Bugüne kadar, güç ve kas kütlesi oluşturmak için betain faydalarının olup olmadığını araştırmak için çeşitli çalışmalar yapılmıştır. Farklı çalışmalar farklı sonuçlar göstermiştir.

Bir 2010 çalışması, betain takviyesinden sonra artan kas gücü çıktısını ve kas kuvveti üretimini bildirdi. Başka 2009 çalışma aktif kolej erkeklerde betain desteğinin iki hafta bulmuştur geliştirmek göründü bodur egzersizler sırasında kas dayanıklılık ve yapılabildi tekrarlar kalitesini arttırmıştır.

2013 yılında yapılan bir araştırma, altı haftalık betain takviyesinin vücut kompozisyonunu, kol boyutunu ve bench press çalışma kapasitesini iyileştirdiğini ortaya koydu; idrar homosistein artışını hafifletti; ve gücü değil, gücü artırma eğilimindeydi.

Sonuç olarak, 2013 yılında Journal of the International Society of Sports Nutrition tarafından bir çalışma yapılmıştırKatılımcılar, altı haftalık betain takviyesinin vücut kompozisyonu, güç, dayanıklılık ve yağ kaybı üzerinde etkileri olup olmayacağını görmek için test edildi.

Betain takviyesi altı hafta sonra, katılımcılar gösterdi geliştirilmiş vücut kompozisyonu, kol kas büyüklüğü kazandığı ve göğüs pres halter ve bodur egzersiz yapmak için daha yüksek bir kapasite.

Öte yandan, bir 2017 sistematik gözden bulundu yedi Çalışmalar arasında, sadece iki BET ilavesinde gücü ya da güç artışı bildirdi. Kalan beş çalışma, takviye ile herhangi bir güç veya güç sonucu ölçümünde değişiklik göstermedi.

4. Yağ Kaybına Yardımcı Olabilir 

Bazı araştırmalara göre, betain takviyesi vücudun besinleri işleme ve bölme şeklini değiştirmede faydalı olabilir, bu da kas dokusunu parçalamadan veya kas kütlesini kaybetmeden daha hızlı yağ yakma yetenekleri ve yağ kaybı sağlar.

2018 çift kör, randomize, plasebo kontrollü bir çalışma, betain takviyesinin kadın kolej sporcuları arasında yağ kütlesindeki azalmayı artırabileceğine dair kanıtlar buldu . Çalışma, 11 genç kadında dokuz haftalık egzersiz eğitimi ile günde 2.5 gram ek betain'in vücut yağını bir plasebodan daha fazla azalttığını buldu.

195 katılımcıyla yapılan altı çalışmayı içeren ayrı bir 2019 sistematik incelemesi şu sonuca varmıştır:

Betain takviyesi, toplam vücut yağ kütlesini ve vücut yağ yüzdesini önemli ölçüde azalttı. Vücut ağırlığı ve vücut kitle indeksinde herhangi bir değişiklik gözlenmedi. Sonuçlar, diyet betain takviyesinin vücut yağını azaltmak için etkili bir yaklaşım olabileceğini öne sürdü.

İnceleme ayrıca betain'in vücut yağını azaltma üzerindeki olumlu etkilerinin kemirgenler, domuzlar ve kümes hayvanları gibi hayvanlar üzerinde yapılan çalışmalarda gösterildiğine dikkat çekti.

5. Karaciğer Fonksiyonu ve Detoksifikasyona Yardımcı Olur 

Betainin bir diğer olumlu etkisi de detoksifikasyona ve karaciğerin yağları (lipidleri) sindirme sürecine yardımcı olarak karaciğer sağlığını destekliyor gibi görünüyor.

Yağ, alkol kötüye kullanımı, obezite, diyabet ve diğer nedenler gibi belirli koşullardan karaciğerde tehlikeli seviyelere kadar birikebilir, ancak betain, yağların parçalanması ve uzaklaştırılması gibi karaciğer temizleme işlevlerine yardımcı olabilir.

Betain ayrıca karaciğerin toksinleri ve kimyasalları atmasına yardımcı olarak, sindirim sisteminin zarar görmesini ve toksine maruz kalmadan kaynaklanabilecek diğer vücut hasarlarını önlüyor gibi görünmektedir.

Ayrıca bazı ilaçlar, ilaçlar ve pestisitler yoluyla vücuda girebilen toksik kimyasal maddeler olan etanol ve karbon tetraklorür gibi hepatotoksinlere karşı karaciğeri koruduğu tespit edilmiştir.

6. Sindirime Yardımcı Olabilir 

Betain bazen betain hidroklorür (HCl) takviyeleri oluşturmak için kullanılır. Betain HCl'nin, gıdaları parçalamak ve besinleri kullanmak için bulunması gereken asit olan midedeki hidroklorik asit konsantrasyonunu arttırdığı düşünülmektedir.

Mide asidi düşük olan bazı insan gruplarında, betain'in hafifletmeye yardımcı olabileceği bir dizi sindirim problemi yaşayabilirler.

Bazı insanlar, midenin yiyecekleri eritmesine ve işlemesine yardımcı olmak için yemeklerden önce betain HCl özütünü almayı faydalı buluyor. İlaçlar veya diğer sindirim sorunları nedeniyle hazımsızlık çeken kişilerde olumlu sonuçlar bulunmuştur.

Yemeklerden önce betain HCl almak, sağlıklı bir sindirim tepkisi ve bağırsak sağlığını geliştirmeye yardımcı olabilir. Bu aynı zamanda önemlidir, çünkü bağışıklık sistemi, bağışıklığı artırmak için bağırsak florasının sağlığına büyük ölçüde güvenir.

7. Ağrı ve Ağrıların Hafiflemesine Yardımcı Olur 

Çalışmalar, betain'in kas ağrıları ve ağrıları olanlara olumlu fayda sağlayabileceğini göstermiştir. Atlar üzerinde yapılan bir çalışmada, atlara betain takviyesi verildiğinde, egzersiz sonrası laktat asit seviyeleri (kas yorgunluğu ile ilişkili) daha düşüktü.

Bu, sıkı egzersiz yapan veya kas ve eklem dokusu hasarına bağlı ağrılı semptomlardan muzdarip kişiler için faydalı olabilir.

8. Alkolizmden Oluşan Bedensel Hasarın Onarılmasına Yardımcı Olur 

Betain, karaciğerde yağ birikmesine neden olan alkolik karaciğer hasarını tedavi etmek için kullanılır. Lipotropik (yağ azaltıcı) etkilere sahiptir, bu nedenle karaciğer sürecine yardımcı olarak ve yağları uzaklaştırarak yağlı karaciğer hastalığının tedavisinde önemli gelişmeler sağladığı gösterilmiştir.

9. Cilt Sağlığını Destekleyebilir

Cilt bakım ürünlerinde bulunan betain ne işe yarar? Kırışıklıkları önlemeye yardımcı olmak gibi belirli yaşlanma karşıtı etkilere sahip olduğu düşünülmektedir.

Ayrıca nemi cilde kilitli tutma şekli nedeniyle doğal bir nemlendirici görevi görerek cildi nemli tutabilir. Bu, potansiyel olarak tahriş olmuş ve kuru cildi yatıştırırken cildin dokusunu korumaya yardımcı olduğu anlamına gelir.

Eksiklik Belirtileri

Batı ülkelerinde betain eksikliğinin yaygın olduğu düşünülmemektedir, çünkü çoğunlukla diyet alımı yeterlidir. Bunun bir nedeni, çoğu insanın diyetinde temel olan buğday ürünlerinde yüksek miktarlarda betain bulunmasıdır.

Betain açısından zengin yiyecekleri atladığınızda ne olur? Doğrudan düşük betain alımından kaynaklanmasa da, düşük diyet alımı kanda yüksek homosistein oluşumuna katkıda bulunabilir.

Kandaki yüksek homosistein seviyeleri, çevresel faktörler, diyet ve genetik dahil olmak üzere birçok nedenden dolayı yükselebilir.

Düşük betain seviyelerini tüketmenin en büyük tehdidi, kanda yüksek homosistein ile ilgili semptomların yaşanmasıdır. Bu, en sık ya 50 yaşın üzerindeki yaşlı popülasyonlarda, alkolizmden muzdarip olanlarda ya da yüksek homosisteine ​​yol açan genetik koşulları olan çocuklarda görülür.

Bu durum nadir olmakla birlikte, ciddi düzeyde yükselmiş homosistein seviyeleri gelişim sorunlarına, osteoporoza (ince kemikler), görme anormalliklerine, kan pıhtılarının oluşumuna ve kan damarlarının daralmasına ve sertleşmesine neden olabilir.

En İyi Gıda Kaynakları

Hangi gıdalar betain içerir? İşte betain için en iyi 12 besin kaynağı:

  1. Buğday Kepeği – 1/4 su bardağı pişmemiş (yaklaşık 15 gram): 200 mg
  2. Quinoa – Yaklaşık 1 su bardağı pişmiş veya 1/4 su bardağı pişmemiş: 178 mg
  3. Pancar – 1 su bardağı çiğ: 175 mg
  4. Ispanak – 1 su bardağı pişmiş: 160 mg
  5. Amaranth Tahıl - Yaklaşık 1 su bardağı pişmiş veya 1/2 su bardağı pişmemiş: 130 mg
  6. Çavdar Tanesi – Yaklaşık 1 su bardağı pişmiş veya 1/2 su bardağı pişmemiş: 123 mg
  7. Kamut Buğday Tahıl - Yaklaşık 1 su bardağı pişmiş veya 1/2 su bardağı pişmemiş: 105 mg
  8. Bulgar Tahıl - Yaklaşık 1 su bardağı pişmiş veya 1/2 su bardağı pişmemiş: 76 mg
  9. Tatlı Patates – 1 orta boy patates: 39 mg
  10. Hindi Göğsü - 1 pişmiş göğüs: 30 mg
  11. Dana eti - 3 ons: 29 mg
  12. 12.Sığır eti - 3 ons pişmiş: 28 mg
Etiketler: Betaine Nedir? Ne işe Yarar?, Betaine faydaları,
Temmuz 29, 2021
Listeye dön