BCAA NEDİR? NE İŞE YARAR?

BCAA NEDİR? NE İŞE YARAR?

 

Kas dokusundaki amino asitlerin %50ye yakını BCAA’dan oluşur. Daha önce belirttiğim gibi vücut bu amino asidi kendi üretemediği için BCAA ihtiyacı olduğu zaman dışardan alamazsa kaslarda bol miktarda bulunan BCAA depolarından kas yıkımı yaparak bu ihtiyacını giderecektir. Yani biz kas yapmaya çalışırken belki de eksik BCAA alımı yüzünden kas yıkımına bile uğrayabiliriz. O nedenle BCAA alımını dengede tutmak kas kütlesi kazanmakta çok önemlidir. Aksi taktirde kas dokularının gelişmesi pek mümkün olmayacaktır.

Peki ne kadar BCAA tüketilmelidir? Bu kilonuza göre ve idman yoğunluğuna göre biraz farklılık gösterebilir. Burada bir ayrım yapmak gerekirse 70 kilo ve altı için idman günlerinde 5gr, 70 kilo sonrası için ise idman öncesi 5 gr idman sonrası 5 gr şeklinde 10 gr olarak tüketilebilir.

BCAA’nın Zararı Var mı? Dozu aşmadan doğru ölçüde ve sporla birlikte kullanıldığı takdirde BCAA’nın insan üzerinde görülmüş hiç bir bir yan etkisi yoktur. Aksine sağlıklıdır. Tabii yine de böbreğiniz ve karaciğerinizde sorun olmamalı. BCAA kullanılarsanız diğer supplementler gibi gün içerisinde daha fazla su içmeniz hem sağlığınız için hem de BCAA’dan tam verim alınabilmesi için gereklidir.

 

BCAA NEDİR? NE İŞE YARAR?

 

Hepimiz daha iyi olmak için uğraşıyoruz. Fakat şunu bilmeliyiz ki vücut geliştirme sporunda daha iyi olabilmek için dışarıdan gıda takviyesine ihtiyacımız vardır. Kaslarımızın gelişimi için proteine ihtiyacımız vardır. Proteinin yapı taşı ise amino asitlerdir. Kas dokusu ve gelişimi söz konusu olduğunda en önemli amino asitler BCAA’ lardır.

BCAA supplementi bir kısaltmadır ve açılımı “Branched Chain Amino Acid” şeklindedir. Bunun anlamı ise “Dallara Ayrılmış Aminoasitler Zinciri” demektir. BCAA,  9 esansiyel amino asitten üçünü bünyesinde bulundurur. Bu üç amino asit; İzolösin, Lösin ve Valin’dir. Esansiyel amino asitler vücutta üretilmezler ve dışarıdan alınması gerekmektedir.

Şimdi pek çoğumuz şunu düşünüyor, supplement olarak ayrıca BCAA yerine direk amino asit alsam ne olur? Öncelikle bu esansiyel amino asitler vücutta üretilmediği için bildiğimiz amino asit haplarında da düşük oranda yer alıyor. O nedenle dışardan ekstradan BCAA almak bu açığı fazlasıyla kapatarak, gerçek kas inşası için vücutta malzemeleri hazır etmiş oluyor. Ayrıca BCAA‘nın diğer amino asit çeşitlerinden en büyük farkı da BCAA‘nın karaciğerde değişime veya senteze uğramadan kaslar tarafından çok hızlı şekilde direk emilmesidir. Bunun sonucunda kaslar çok hızlı şekilde beslenmiş olurlar. Bir diğer özellikleri de BCAA’lar çift zincirli amino asitler sınıfındadır. Bu özellik de onlara vücutta diğer temel amino asitlere de dönüşebilme imkanı verir. Yani BCAA’lar her açıdan kaliteli,nitelikli ve etkili amino asit çeşididir.

 

Genel olarak BCAA faydalarını sıralayalım;

1) BCAA kas kaybını önlemede bize büyük ölçüde yardımcı olur.

2) BCAA kas gruplarına gerekli ATP’nin taşınmasında çok önemlidir. Bu yüzden BCAA kullanımı enerji ve dayanıklılığınızın artmasını sağlar.

3) BCAA’lar insülin hassasiyetini artırır. Böylece insülinin vücuttaki etkisi korunur. Bu da yağ yakımına yardımcı olur.

4) Kaslardaki laktik asit üretimini azaltır.

5) Lösin, kas protein sentezini başlatır. Bu sebeple BCAA, kasların onarılmasına ve inşa edilmesine büyük katkıda bulunur.

6) Vücudunuz yenilenmesini ve kaslarınızın toparlanmasını hızlandırır.

 

Etiketler: Supplement, BCAA, Amino asit, Amino acid, bodybuilding, fitness
Kasım 13, 2018
Listeye dön