KİLO VERİRKEN YAPILAN 10 DİYET HATASI

KİLO VERİRKEN YAPILAN 10 DİYET HATASI

 

 

KİLO VERİRKEN YAPILAN 10 DİYET HATASI

      

Kışın gelmesiyle birlikte hava sıcaklıkları da giderek düşüyor. Kışın giyilen kalın ve katlı kıyafetlerin yerini yazın ince hırka, tişört ve gömleklere bırakması fazla kiloları daha da görünür hale getirecek. Bu durum da “Kilo almak kolay, vermek zor” anlayışı çoğu zaman kişiyi umutsuzluğa düşürmektedir. Oysa bilinmeli ki; diyet yapmak değil, kilo verme çabasıyla ve tamamen iyi niyetle yapılan bazı hatalar, sizi zora sokabiliyor.

 

1) “Az yersem, kahvaltımı geç yapıp öğün atlarsam kilo verebilirim”

Ara öğün yapmadığınızda kan şekeri dengeniz olumsuz etkilenebilir. Bunu alışkanlık haline getirdiğinizde, hem sonraki öğünde daha fazla besin tüketirsiniz, hem de uzun süre herhangi bir besin tüketilmediği için, vücut sinyaller yollayıp kendini katabolik (yıkım süreci) etkiden dolayı korumaya alır ve bir sonraki öğünü depolama eğilimi gösterir. Ayrıca, çok akıllı bir mekanizma olan metabolizma da koruma içgüdüsüyle yavaşlar ve yemediğiniz zaman metabolizma hızınız düşmektedir. Bu durumun devamında kan şekeri dengesizlikleri farklı senaryolara neden olabilir. 

2) “Bazı besinleri hayatımdan çıkarsam iyi olacak”

Beslenme sosyal bir ihtiyaç olduğu için, herhangi bir sağlık sorunu olmadığı sürece (Diyabet, alerji, hipertansiyon vb.) besinlere yasak koymak mutsuzluk yaratabilir. Bu nedenle, sınırlı tüketmemiz gereken besinlerin bilincinde ama yasakların yer almadığı bir beslenme sistemi kullanılmalı ve vücutta denge sağlanmalıdır. En önemlisi de diyet yapan insan kendini cezalı hissetmemeli. Tüm besinler yeterli düzeyde yenebilir. Patates, havuç, mısır, bezelye, muz, incir, üzüm, kavun, karpuz, sütlü tatlılar, hatta çikolata bile, zorunluluk nedeniyle yasaklamak gerekmiyorsa; miktar, sıklık ve gerekiyorsa yanında dengeleyici unsurlar ilave edilerek yenebilir. 

3) “Bir haftada 4-5 kilo vermeliyim”

Kilo kaybı hızının haftada, vücut ağırlığına göre orantılı olarak ortalama yarım ile bir buçuk kilo arasında olması önerilir. Bu değerlerin üzerinde hızlı kilo kaybı olması durumunda ilk sorgulanacak şey, kilonun hangi kütleden olduğudur. Yağ mı? Su mu? Yoksa Kas mı? Bir haftada büyük miktarlar elbette verilebilir, fakat bu sağlık açısından hiçte iyi olmayacaktır.

4) “Tek tip beslenerek hızla kilo verebilirim”

Lahana çorbası, keten tohumu, meyve diyetleri, limon suyu vb. tek tip, şok diyetler veya bir besinin mucizevi hale getirilmesi yanlış beslenme tarzlarıdır. Yeterli ve dengeli beslenmeyi bir “yap-boz”a benzetirsek, tüm besin gruplarından yeterli ve dengeli oranlarda almamız gerekir. Herhangi bir besinin faydası da ancak bu ‘’yap-boz’’ içinde minik parçalar değerindedir. Yine tek tip beslenmede de hızlı kilo verilir ve su-kas kaybı yaşanır. Bu durum  sağlığınızı tehdit edecektir.

5) “Vücudumdaki su ve kas beni şişman gösteriyor”

Vücudumuzun büyük bir bölümünü oluşturan, “su kütlesi” hemen geri gelip artabilir. Kas kaybı durumunda ise maalesef, yüzde ve vücudunuzun belirli bölgelerinde çökmeler oluşur. Vücudun çalışan müdavimleri olan kas kütlesi azaldığı için metabolizmanız yavaşlamaya başlar. Hatalı diyet nedeniyle, maalesef kişi kilo alma adayı haline gelir. Egzersiz miktarı ve şiddeti fazla olduğunda kas kütlesi artarak kilo fazla görünebilir, oysa ki yağ kütlesi azaldığı için sağlık açısından bu olumsuz bir durum değildir.

6) “Karbonhidratlarla proteini ayrı mı almalıyım?”

Bilimsel olarak baktığımızda, yeterli ve dengeli beslenme, tüm öğünlerde bütün besin gruplarından yeterli ve dengeli miktarda almaktır. Yani mümkün olan tüm öğünlerde, ana besin grupları olan karbonhidrat, protein, yağ, vitaminler,mineraller, posa ve su gibi temel öğeler alınmalıdır.

7) “Diyetime Besin takviyeleri eklemeli miyim?”

Diyet sırasında kilo verme amacıyla alınan gıda takviyeleri mutlaka bir diyetisyen veya eğitmeniniz tarafından önerilmelidir. Bireylerin bilinçsiz bir şekilde,diyetisyen ve spor eğitmeni önerisi olmadan,gıda takviyelerinin bilinçsizce kullanımı sağlık sorunlarına yol açabilir. Yanlış kullanım, optimal yarar sağlamayacağı gibi iç organlarınıza ekstra yük bindirecektir.

 



8) “Bitki çayları faydalı, sınırsız içebilirim!” 

Bitki çaylarının mucize gibi görülüp sınırsız tüketilmesi oldukça yanlış bir mantıktır. Bazı türlerin aşırı alınması vücudunuzdan fazlasıyla kalsiyum atımına ve kemik erimesine, bazı türler kalıcı bağırsak problemlerine neden olabilir. Örneğin çok iyi bir antioksidan olan ve metabolizmayı hızlandıran yeşil çayı önerirken bile bazı noktalara dikkat edilmelidir. Örneğin, hipertansiyonu olanlar, kalp aritmisi yani ritim bozukluğu olanlar, hipertroidi olanlar yeşil çay tüketirken dikkatli olmalıdırlar.

9) “Çok spor yaparsam zayıflarım”

Yapılan egzersizin türü ve şiddeti kilo vermeye ve yağ yakmaya uygun planlanmalı ama aşırı olmamalıdır. Eğitmeninizin verdiği programların dışına çıkmak, sakatlanmanıza davetiye çıkarabilir. Program konusunda alacağınız verim düzenli antrenman sayınızla ilişkilidir. Kilo kontrolünün sağlanabilmesi için mutlaka kas kaybı yaşatmayacak bir diyet ve yeterli egzersiz planlanmalı, aşırı egzersiz yapılmamalıdır.

 



10) “Zaten devamlı diyetli gibi besleniyorum”

Vücut analizine göre planlanmış  farklılıklar gereklidir. 

Endokrinolog (hormonlar konusunda uzman kişi) tarafından değerlendirilen biyokimyasal bulgularınız, Endokrin sistem iç salgı bezlerinin oluşturduğu bir sistemdir. İç Salgı bezleri hormon sentez ve salgısı yapan organlardır.

Formülle hesaplanan değil; oksijen tüketiminizle ölçülen, metabolizma hızınız, oldukça detaylı vücut analiziniz, besin tüketim kaydınız, yaşam şekliniz ve beğenileriniz göz önüne alınarak, diyetisyen tarafından hazırlanan, sağlıklı ve kalıcı incelme programı kullanılmalıdır.
Ayrıca, davranış değişikliği sağlamak için psikolog/psikiyatrist desteği alınmalıdır.

Bilimselliğin ışığında mucize olmadığına inanmak en önemli adımdır. “Yaşam kalitesini artırmak” ve “gerçekten kalıcı zayıflama sağlamak” için, sağlıklı beslenme ve düzenli egzersiz, yaşam şekli haline getirilmeli ve mutlaka davranış değişikliği sağlanmalıdır.

 


Etiketler: KİLO VERİRKEN YAPILAN 10 DİYET HATASI , Nasıl kilo verilir?, Kilo vermek için ne yapmak gerekir?, Yağ yakımı, Nasıl yağ yakılır?, Yağlarımdan nasıl kurtulurum?
Ocak 31, 2019
Listeye dön